Hoppa till huvudinnehåll

Succén Sameblod ingen slump - jämställd talangsatsning i filmbranschen ger resultat

Ur Sameblod. Foto: Oskar Östergren.

Amanda Kernells Sameblod har nyligen haft biopremiär till rungande kritikerhyllningar efter att ha gjort succé på flera internationella filmfestivaler. Dröm vidare av Rojda Sekersöz blev dubbelt prisad på Göteborg Film Festival och går upp på biograferna den 17 mars. Gemensamt för de två filmerna är att regissörerna gått programmet Pure Fiction som Filmbasen/Film Stockholm var med och drev, med målet att stärka kvinnliga regissörer som vill göra långfilm.

Pure Fiction var ett ettårigt talangutvecklingsprogram som i tre omgångar mellan 2013 och 2015 hjälpte kvinnliga regissörer att utveckla filmprojekt. Pure Fiction var ett samarbete mellan Filmbasen/Film Stockholm, Film i Skåne, BoostHbg och och Film i Västerbotten. Programmet finansierades av de medverkande parterna samt med stöd från Svenska Filminstitutet genom dess särskilda uppdrag från Kulturdepartementet att utveckla satsningen på unga kvinnors filmskapande som löpte 2010-2014.

Deltagarna erbjöds möjlighet att utveckla både sitt aktuella projekt och sin egen kompetens genom programmet. Under ett år arbetade deltagarna i en grupp bestående av sex eller sju regissörer från Stockholmsregionen och Skåne (en omgång även från Västerbotten, med just Amanda Kernell som deltagare) där de fick handledning både i grupp och individuellt. Deltagarna fick även möjlighet att möta viktiga personer i film- och mediebranschen och ta del av exklusiva workshops.

– Siffrorna är tydliga: Det finns många unga kvinnliga filmare i Sverige, men bland de regissörer som långfilmsdebuterar har kvinnor varit underrepresenterade. Detta ville vi ändra på. Pure Fiction lyckades ge relevant stöd till kvinnliga filmare i en kritisk karriärsfas och det ser vi nu resultatet av, säger Anne-Marie Söhrman Fermelin, projektledare för Pure Fiction på Filmbasen/Film Stockholm.

– I Pure Fiction lyckades vi skapa ett sammanhang och ett tydligt fokus på den kreativa processen, på ledarskap och erfarenhetsutbyte genom nätverk. Filmarna hade med sig väldigt starka och spännande historier; vi bidrog till att stärka dem som en vitaminkur. Jag tror att styrkan av dessa nätverk kan vara en av anledningarna att de filmer vi nu ser håller en så hög kvalitet, säger Anne-Marie Söhrman Fermelin.

– Jämställdhetsarbete är en viktig del av vårt uppdrag och Pure Fiction är ett exempel på när det fungerar som bäst, säger Eva Bergquist, förvaltningschef på Stockholms läns landstings kulturförvaltning som Filmbasen/Film Stockholm är en del av.

Pure Fiction är vilande sedan de medel Kulturdepartementet öronmärkt för stöd till unga kvinnors filmskapande, fördelade via Svenska Filminstitutet, ej längre finns att söka.

– Ett program som Pure Fiction har varit verkningsfullt för jämställdheten inom svensk film och vi ser tydliga resultat när den här sortens regionala satsningar möjliggörs av nationella sökbara medel, säger Joakim Blendulf, chef för Filmbasen/Film Stockholm. 

– Vi ser Pure Fiction som en väldigt lyckad insats och hoppas att det finns utrymme för liknande satsningar i framtiden, säger Joakim Blendulf.

URVAL AV REGISSÖRER SOM DELTAGIT I PURE FICTION:

Amanda Kernell, Sameblod:
Amanda Kernell deltog i Pure Fictions andra omgång 2014 när även Film i Västerbotten var medarrangör. 2013 tog Amanda Kernell examen från regiprogrammet på Den Danske Filmskole. Långfilmsdebuten Sameblod har hyllats och prisats på filmfestivaler i Venedig, Tokyo, Toronto, Hamburg och Thessaloniki. På Göteborg Film Festival utsågs Sameblod till Bästa nordiska film. Efter biopremiären har recensionerna varit översvallande. Genomsnittsbetyget är 4,4 av 5 enligt Svenska Filminsitutets betygsindex - det högsta av alla filmer sedan indexeringen startade 2007.

Rojda Sekersöz, Dröm vidare:
Rojda Sekersöz är utbildad filmregissör från Stockholms Dramatiska Högskola (StDH) och har varit en del av nätverket runt Filmbasen sedan unga år. Hennes långfilmsdebut Dröm vidare är ett av projekten i utvecklingsprogrammet STHLM Debut och har biopremiär den 17 mars 2017. Filmen hade världspremiär på Göteborg Film Festival där den fick priset Publikens val: Bästa nordiska film och Svenska kyrkans filmpris Angelospriset.

Pella Kågerman, Aniara:
Pella Kågerman har en masterexamen i Fri Konst från Kungliga Konsthögskolan och har tidigare bland annat regisserat kortfilmerna Supportern och Stormaktstiden. Pella Kågerman deltar tillsammans med Hugo Lilja i utvecklingsprogrammet STHLM Debut med en filmatisering av Harry Martinsons science fiction-dikt Aniara, som nu är i postproduktion.

Amanda Adolfsson, Unga Sophie Bell:
Amanda Adolfsson är utbildad filmregissör på Dramatiska Institutet (StDH). Efter examen vann hon stipendiet 1 km film på Stockholm filmfestival. Långfilmsdebuten Unga Sophie Bell hade premiär 2014 och Felice Jankell nominerades till en Guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll.

Fanni Metelius, Jag vill inte bli gammal:
Fanni Metelius är regissör och skådespelerska med examen från kandidatprogrammet i filmregi på akademin Valand. Hon nominerades till en Guldbagge i kategorin Bästa kvinnliga biroll för sin insats i Ruben Östlunds Turist. Fanni Metelius är nu i postproduktion med sin långfilmsdebut Jag vill inte bli gammal.

Alla deltagare i Pure Fiction:

Omgång 1: Amanda Adolfsson, Sara Cronberg, Saga Gärde, Karen Helene Haugaard, Hanna Högstedt och Jenifer Malmqvist.

Omgång 2: Therese Ahlbeck, Maria Eriksson, Amanda Kernell, Emelie Lindblom, Fanni Metelius, Jonna Nilsson, Lovisa Sirén.

Omgång 3: Caroline Ingvarsson, Tove Krabo, Pella Kågerman, Rojda Sekersöz, Susanna Wallin, och Anna Zackrisson.

FÖR MER INFORMATION ELLER FRÅGOR:
Joakim Blendulf, chef Film Stockholm/Filmbasen, joakim.blendulf@filmstockholm.sll.se, 08-123 378 81.
Mikael Ström, kommunikatör, mikael.strom@filmstockholm.sll.se, 08-123 378 85.

Bild: Ur Sameblod. Foto: Oskar Östergren.

2017-03-08