Hoppa till huvudinnehåll
Elever på Högalidsskolan tittar på en iPad.

Filmarbete som Skapande Skola på Högalidsskolan

Det är en torsdag i början av december, lunchrasten på Högalidsskolan i Stockholm har precis tagit slut och ute har det börjat skymma. I ett av klassrummen har tolv elever från årskurs 7A samlats. Denna eftermiddag är det dock inte deras ordinarie undervisning som står på schemat, istället ska de få kliva in i rollen som filmskapare och göra sina egna kortfilmer tillsammans med en professionell filmpedagog.

Högalidsskolan har sedan några år tillbaka valt att fokusera på film inom Skapande skola. Det här året är det konst- och performancegruppen Zirkus Lokomotiv som tillsammans med filmpedagogen Helene Berg arbetar med projektet.
- Mötet med eleverna, att kunna inspirera, ge verktyg och guidning i deras eget skapande är det som är roligast med att arbeta i skolan, berättar Helene Berg.

Under vårterminen började hon att handleda elever på Högalidsskolan när de under en halvdags workshop fick göra porträttfilmer med identitetstema. Eleverna fick filma med iPads och använda sig av greenscreen-teknik. Projektet blev väldigt lyckat och fortsatte under hösten.

När nu fyra klasser i årskurs sju ska göra film får eleverna arbeta i halvklass. Under terminen har de förberett sig genom att arbeta ämnesövergripande med både bild och text. De har fått måla teckningar och i svenskundervisningen har de, i grupp, skrivit texter som handlar om identitet. Bilderna och texterna blir sedan utgångspunkten för deras filmer. Innan den praktiska delen av filmarbetet startar upp träffar Helene de inblandade lärarna och besöker respektive klass för att pratat om den kommande filmworkshopen.
- Samarbetet med skolan fungerar strålande. En stor fördel är att jag har haft möjligheten att presentera projektet för hela lärarlaget innan det börjar, vilket gör att alla är involverade och engagerade i projektet, och det märks i arbetet med eleverna, berättar hon.

Dagens workshop börjar med att Helene går igenom filmarbetet där eleverna ska gestalta den text som de har skrivit. Gymnastikläraren och en av klassens mentorer, Tommie Jerneke, kommer förbi för att se hur arbetet går. Han är väldigt glad och positivt inställd till filmarbetet och tycker det är fantastiskt att se vad eleverna lyckas prestera.

Under workshopen är eleverna är uppdelade i fyra grupper där varje grupp börjar med att fotografera sina målningar som sedan kommer att användas som bakgrundsbild i filmen. Därefter består filmarbetet av två delar, ljud och filmning. Hälften av eleverna får börja med att skapa musik samt läsa in den text som de har skrivit, resten får starta med att filma. Helene har med hjälp av ett stort grönt skynke, den så kallade greenscreenen, delat upp rummet i två inspelningsstationer. Flera av eleverna är vana vid att filma och använda sig av iPads. Helene ger tips och idéer, men eleverna får själva tänka ut vad just de vill filma och hur deras film på bästa sätt kan gestalta den text de har skrivit.

Alice, Axel och Pablo utgör en av grupperna och deras film handlar om vad identitet är. Det är första gången de arbetar med film på Högalidsskolan men Axel berättar att han tidigare har gjort film under elevens val på sin gamla skola och att han ibland gör film på fritiden. Även Pablo har tidigare erfarenhet av filmskapande och han har bland annat gått en animationskurs.
- Det är jättekul att få arbeta med film i skolan, säger Alice och de andra håller med.
- Man lär sig att bli mer kreativ, fortsätter hon.

Att få arbeta med greenscreen uppskattas också.
- Det är kul att få lära sig jobba med en greenscreen eftersom jag kanske vill jobba med film när jag blir stor, säger Axel. Helene tycker att det finns många fördelar att arbeta med greenscreen, framförallt vid kortare workshops.
- Arbetssättet väcker lekfullhet och nyfikenhet. Möjligheten att arbeta med lager på lager och placera in handlingarna i andra miljöer ger nya, intressanta och överraskande möjligheter, förklarar hon och fortsätter;
- Jag har älskat den tekniken själv sen jag var liten och såg tv-serien Den osynlige mannen. I och med att utvecklingen kommit så långt går det numera att både filma och använda sig av den tekniken med iPads.

Efter tre intensiva timmar är grupperna färdiga och vid ett senare tillfälle kommer klassen att ha en gemensam filmvisning.

Nu har mörkret lagt sig och skoldagen är slut. Resultatet av eftermiddagens workshop är fyra fina och personliga porträttfilmer, och att få ta del av både dem och elevernas kreativitet och energi värmer i decemberkylan.

Reportage: Johanna Thelander