Hoppa till huvudinnehåll
Filmpedagogen Helene Berg med elever. Foto: Kädi Reemets.

"Filmen erbjuder en annan möjlighet för elever att ta plats" - så arbetar en filmpedagog

Arbetar du inom en pedagogisk verksamhet och är nyfiken på hur ni kan dra nytta av en filmpedagog? Här berättar den erfarna filmpedagogen Helene Berg om hur hon arbetar när hon blir anlitad av skolor och andra pedagogiska verksamheter.

Helene Berg arbetar som regissör, animatör och filmpedagog. När hon skapar egna verk som regissör så använder hon ofta animation och specialeffekter som verktyg. Samma verktyg använder hon gärna när hon sedan håller i pedagogisk verksamhet och workshops för både barn och vuxna.

– Jag tycker att det är kul att använda de verktyg som jag själv använder professionellt i pedagogiska sammanhang. Ofta med animation och specialeffekter men också musikvideo och dansfilm. Mycket av det jag gör professionellt går också att göra i en nedskalad version utan superdyra kameror eller en stor scen med full utrustning. Har du en idé så kan du göra ganska mycket även med enklare teknik, säger Helene Berg.

– Ett exempel är green screen. När jag gick på Konsthögskolan i slutet av förra millenniet så var green och blue screen SÅ high tech och man behövde en massa avancerad utrustning. Nu kan man göra samma sak med ipads! Och har man jobbat professionellt med den tekniken så har man en större insikt i vad som är möjligt att göra även med enklare medel. Då ger man också eleverna större möjligheter att hitta nya kreativa vägar.

"Kan göra mycket med utrustning som redan finns på skolan"

– Det behöver heller inte vara så tekniktungt längre. Man kan göra mycket med utrustning som redan finns på skolan, till exempel läsplattor. Det betyder också att man kan fortsätta arbetet själva efter att jag varit där. 

Hur kan samarbetet mellan exempelvis en skola och en filmpedagog se ut? Hur passar man in det filmpedagogiska arbetet i undervisningen?
– Antingen kan jag komma och göra ett filmarbete som är fristående från resten av undervisningen. Fokus kan ligga på att göra en kortfilm där eleverna lär sig olika verktyg inom filmspråket: man kan jobba med olika perspektiv och utsnitt, dramaturgi och annat för att filmiskt gestalta en berättelse. Det blir som att filmen kommer in som en kompletterande, fristående del i undervisningen, mer som en temadag. 

– Ibland, om man har mer tid, kan filmprojektet integreras i det arbete som eleverna gör i övriga ämnen. Det brukar bli väldigt bra, för då finns ofta en djupare förankring och ett större engagemang från övriga skolan. Som lärare får man gärna fundera själv på vilka teman man vill jobba med och ibland kanske det går att koppla ihop med ett koncept som redan finns i undervisningen. 

Kan du berätta om några exempel på filmpedagogiska projekt som du jobbat med?
– Jag och danspedagogen Amanda Norlander har precis gjort dansfilm i ett projekt med tre klasser i årskurs 4 på en skola på Lidingö. Det här var ett samarbete med Världsnaturfonden som behandlade biologisk mångfald, klimat och plast i naturen. Läraren Kädi Reemets tog fram en pedagogisk planering för flera ämnen där eleverna jobbade med bland annat dikter, målningar och brev till sig själva i framtiden. Vi kom sedan in under tre dagar och då producerade vi dansfilmer där vi integrerade allt material som eleverna tagit fram i filmerna. Det är inte alltid möjligt att jobba på det här sättet men det ger ett stort mervärde.

– I ett annat skolprojekt har vi gjort dansfilm på temat identitet, där eleverna har fått intervjua sina föräldrar om varför de har fått sina namn. Många känner inte till det, och utforskandet av den egna bakgrunden brukar bli väldigt starkt. 

"Lättare att använda filmen som medium i stället för att stå längst fram och prata"

– En vanlig metod när jag har lite mindre tid med klassen är att jobba collageartat utifrån elevernas målningar och texter som gestaltas framför en green screen. Det blir mer som en spoken word- eller performanceföreställning, där green screen-tekniken används som ett medel för att väcka kreativitet och lekfullhet men också ta bort lite av självmedvetenheten som ibland kan uppstå på ett negativt sätt när man ska agera framför kameran. Man tar hjälp av tekniken för att komma över det som annars skulle vara ett hinder. Det blir också en alternativ presentationsform. Ibland kan det vara lättare att använda filmen som medium i stället för att stå längst fram i ett rum och prata. Det erbjuder en möjlighet för elever att ta plats på ett sätt som de kanske inte gör i den konventionella klassrumsmiljön. 

Vill du veta mer?

Vill du boka Helene Berg eller någon annan filmpedagog till din skola eller annan verksamhet för barn och unga? Kontakta Charlotte Carlsson, konsulent för filmpedagogik på Film Stockholm: charlotte.karlsson@sll.se

Länkar:

Projektet i samarbete med Världsnaturfonden WWF heter Kreativitet på hållbar väg. Läs mer om det här: https://www.wwf.se/kreativitetphv/
Här kan du också se filmerna som producerats: https://www.wwf.se/utbildning/kreativitet-pa-hallbar-vag-dans-och-filmprojekt/
Helene Berg har även gjort en introduktion i stop motion animation med tillhörande instruktionsfilmer till samma handledning.

Här är länkar till några filmprojekt (det står mer info om resp projekt i anslutning till filmerna):

2018 Skarpnäck skola åk 4-8 - dansfilm (olika teman)
https://vimeo.com/256863847

2016 Högalidskolan åk 7-9 - porträttfilm med greenscreen 
https://vimeo.com/124241242

2014 Bodalsskolan åk 8 - dansfilm
https://vimeo.com/96084233

2012 Hagnässkolan åk 8 - musikvideo
https://vimeo.com/5262892

Bilden: Filmpedagogen Helene Berg med elever i en skola på Lidingö. Foto: Kädi Reemets.