Hanna Sköld gäst på Filmbasen

Publicerad: 2012-08-23

Efter en intensiv första dag på workshopen ”Kampanja med crowdfunding” fylls lokalen med dubbelt så många nyfikna, som tagit sig till Filmbasen för att lyssna på regissören Hanna Sköld hitrest från Malmö. Hanna inleder med att berätta om hur hon crowdfundade sitt första långfilmsprojekt NASTY OLD PEOPLE, utan att egentligen veta att det var det hon gjorde.
I sin kommande film GRANNY’S DANCING ON THE TABLE där inspelning startar om bara några veckor, har crowdfunding varit en självklarhet. Hanna jobbar i relation till sin publik redan från början, och hon tycker inte att det är svårt att be om hjälp innan filmen eller till och med idéen är färdig.
-Underskatta inte människors önskan att vara delaktiga i något större, säger Hanna. Det är faktiskt något man som upphovsmakare i ett crowdfundingprojekt ger sin crowd, känslan av att vara med om att skapa något nytt.
Ju mer personlig man kan vara i sin berättelse och sin kampanj, desto bättre, menar Hanna.
-Människor vill stötta en annan människa, inte bara ett projekt. Det är därför viktigt att våga visa sitt personliga engagemang, sin drivkraft och vem man är.
Hanna delar med sig av sin egen checklista inför att dra igång en crowdfundingkampanj:
*göra en video
*maillistor
*belöningar
*planering dag för dag
*uppdateringar (när/var/hur)
*målgrupp
Kampanjperioden blir lätt väldigt intensiv berättar Hanna, så förberedelselistan är ett bra stöd för att inget ska glömmas bort i farten. Men man ska inte vara rädd för att ändra saker mitt under pågående kampanj om man tror att det kan hjälpa potentiella stöttare att förstå projektets kärna bättre.
Hannas kampanj var 30 dagar, vilket också är vad som rekommenderas. Först tyckte hon det lät extremt kort för att få ihop den önskade summan, men i efterhand tycker hon att det räcker. Varken man själv eller ens nätverk skulle orka med mer, tror Hanna. Det är trots allt ganska laddat att be om pengar.
-När man ber om och om igen så möter man förr eller senare sin egen inneboende skamkänsla. Vi bestämde oss för att helt enkelt inte känna efter utan bara köra på max, men man kan också vara medveten om hur man formulerar sin kampanj, t ex genom att skriva ”vill du köpa min film i förskott” istället för ”snälla kan du hjälpa mig med lite pengar”.
Hur gör man då en effektiv och bra kampanjvideo? Även här har Hanna tagit fram en checklista för hur hon tycker en kampanjvideo ska vara:
*personlig
*enkel
*humor
*varför
*politisk
*värderingar
Konkreta tips för alla workshopdeltagare som i morgon ska färdigställa sina videos inför pitchen på Bio Rio i morgon kväll! Du kommer väl?
Läs mer: http://www.facebook.com/events/173396439459016/
/Karin