Möte med bröderna Dardenne

Publicerad: 2012-06-27

Idag lyssnade vi till de belgiska filmbröderna Luc och Jean-Pierre Dardenne som är Bergmanveckans huvudgäster i år och aktuella med filmen POJKEN MED CYKELN. Samtalet hölls på biografen Roy i Fårösund för fullsatt salong. Regissörsbröderna var på gott humör och bjöd på sig själva och fick publiken att både skratta, reflektera och ställa frågor.
I deras filmer skildras ofta människor i samhällets utkant, och ofta genom barnets perspektiv. På frågan om de medvetet söker berättelser som belyser klassfrågor svarade de att det inte är fallet. De skapar sina karaktärer efter människor de själva fascineras av, modiga människor som tvingas finna sin egen väg för att överleva. De flesta av bröderna Dardennes spelfilmer har spelats in i deras hemstad Liège, tidigare en blomstrande gruvstad som nu kämpar med ekonomiska problem. Innan bröderna gjorde genombrottsfilmen ROSETTA spelade de också in ett stort antal dokumentärfilmer i sin närmiljö. Från det dokumentära arbetsättet har de tagit med sig att ge filmens tillblivelseprocess gott om tid.
-Vi repeterar alltid i 1,5 månad innan inspelning, först själva, sedan med skådespelare, sedan med skådespelare och liten videokamera och först därefter filmar vi på riktigt. Vi börjar med det fysiska, kroppsrörelser, uttryck och position i rummet. Först därefter får dialogen komma in, berättar Luc.
Och det var för att få lägga en stor del av budget på dessa lugna repetitioner de startade sitt eget produktionsbolag Les Films du Fleuve med bas i hemstaden. De första trevande repetitionerna av varje film, där bröderna testar manus och miljö genom att improvisera och regissera varandra, finns bevarade för eftervärden hos belgiska filmarkivet, skrattar Jean-Pierre och berättar pillemariskt att deras samregisserande började redan i pojkrummet.
-Vi hade varsin säng men i samma rum. Mellan sängarna fanns lampknappen. Om kvällarna tjafsade vi om när det skulle vara tänt eller släckt. Till slut blinkade lampan så ofta som 24 gånger i sekunden. Då skrek vår pappa ”tystnad”. Sedan låg vi och fantiserade fram berättelser om skuggorna och ljuden vi anade i dunklet.
En av deltagarna från Filmbasen, Erik Green Petersson, passade på att fråga om bröderna hade några goda råd till unga filmregissörer.
-Ta chansen att göra din första film, även om den blir lågbudget. Använd vänner till skådespelare och team, utgå från enkel teknik, bara filmen blir realiserad. Blir den bra kommer den sedan att öppna dörrar till att få göra nästa film med mer resurser, sa Jean-Pierre.
Bergmanveckans huvudgäster ombeds alltid att välja en Bergmanfilm till programmet och Dardennebröderna har i år valt den mindre kända filmen NÄRA LIVET från 1958 som handlar om fyra kvinnor på en förlossningsavdelning. Filmen belönades flitigt i Cannes året som den kom. Den är lite ovanlig i Bergmans repertoar då manus inte är skrivet av Bergman själv utan av författaren Ulla Isaksson, baserat på en novell av densamma.
Efter visningen av den starka filmen samlades alla deltagare i talangträffen på lilla Sudersandsbiografen på norra Fårö för att diskutera filmens frågeställningar tillsammans med Tomas och Ylva Axelsson från Existensiella filmfestivalen i Falun.
I en intervju i SvD från igår kan du läsa mer om bröderna Dardennes relation till Ingmar Bergman.
Under 2012/2013 kommer bröderna också att synas i det kommande SVT-programmet Bergmans video där ett stort antal kända regissörer berättar om sin relation till Bergman. De medverkande har valts utifrån de filmer Bergman själv hade i sitt privata videotek.
Foto: Bergmancenter