Möt regissören Hanna Sköld på Filmbasen

Publicerad: 2012-08-09

Den 22:a augusti kommer Hanna Sköld att föreläsa för Filmbasens medlemmar. Hon har banat väg för nya sätt att göra och finansiera film, som i sin tur lett vidare till nya sätt för distribution. Crowdfunding, crossmedia, för några år sedan var de nya ord även för Hanna, nu är de en självklar del i hennes filmiska process. Hennes långfilmsdebut NASTY OLD PEOPLE hade premiär på Pirate Bay, översattes till 18 språk och köptes ett år senare av SVT. Hanna har hittat sätt att både äta kakan och ha den kvar.Det började när Hanna efter studier på Skurups folkhögskola i Skåne och Brobygrafiska i Värmland ville gå vidare med att göra sin första långfilm: NASTY OLD PEOPLE. Hanna hade ingen producent och behövde pengar för mat, resor och inspelning. Hon bestämde sig för att göra en riktig lågbudgetproduktion genom att söka ett banklån på 100 000. Men det var lättare sagt än gjort. Hanna gick till 10 svenska banker som alla sa nej, innan hon till slut fick ett lån från en dansk bank. Med ett team av vänner och bekanta som ställde upp gratis, eftersom de alla såg möjligheterna med att medverka i en första långfilm, och ett utvecklingsstöd på 50 000 från Film i Skåne, kunde inspelningen äntligen dra igång. Hanna höll det enkelt. Inspelningsplats var bland annat hennes egen lägenhet.-När elden brinner inom en måste man ta chansen, säger Hanna. Det var då jag ville göra filmen, jag ville ha kontroll över min egen skapandeprocess. Filmen blev klar, fick ett efterhandsstöd på 200 000 från SFI och Hanna började skicka den till festivaler men fick oväntat nej efter nej till svar. Tiden gick och det verkade inte som att någon ville visa hennes film. Extra tråkigt, eftersom så många ställt upp gratis för att genom filmen komma vidare in i nya projekt. Hanna blev nedstämd, och allt mer desperat. Hon träffade filmkollektivet RÅfilm i Malmö som vände upp och ner på hennes tankar om distribution. Varför inte bara visa filmen för alla som vill se den?Hannas tankar snurrade vidare om hur man kunde göra tvärtom mot hur distributionen brukar gå till. Hon kom i kontakt med Malmö högskola som drev ett projekt kring interaktion med publik och i spånsamtalen med dem uppstod idén att släppa filmen på fildelningssajten Pirate Bay. Kunde man göra så? Ja, NASTY OLD PEOPLE fick en minnesvärd premiär projicerad på en vägg samtidigt som den släpptes fri på Pirate Bay som första långfilm någonsin som lagts upp på sajten av regissören/producenten själv. Hanna bloggade om processen och bad sina följare om hjälp att betala tillbaka banklånet på 100 000 som gjort allt möjligt. Filmen spreds snabbt i bloggvärlden och snabbast gick det i Latinamerika.-Efter två dagar fanns den första textade versionen, på portugisiska. Sen fick jag ett mejl om att den polska textningen hade brister, och att personen gjort en ny översättning. Det var fantastiskt att se hur alla engagerade sig i min film, berättar Hanna.Totalt översattes NASTY OLD PEOPLE till 18 språk, av människor som helt enkelt tog sig tid för att de ville att fler skulle kunna se filmen. Efter en vecka skedde den första livevisningen i Vladivostok (Ukraina). Hanna fick ett mejl strax innan där det stod: ”I want to inform you of the the screening of Nasty Old People in Vladivostok tonight”. Inget mer.-Det kändes så klart jättehäftigt. Sen fick jag ytterligare ett mejl där det stod: ”It was crowded. There was applause at the end”.Hanna släppte filmen med Creative Commons för att skydda alla som laddar ner filmen från att begå brott. -Alla avrådde mig från att göra så här, de sa till och med att jag skulle vara körd i branschen. Men ett år efter premiären köpte SVT filmen.Inspirerad av mötet med publiken och detta alternativa sätt att få ut filmen inledde Hanna nästa filmprojekt GRANNY’S DANCING ON THE TABLE med dessa nya arbetssätt som en självklarhet.Redan i manusstadiet fick publiken vara med, genom att bidra med egna ”granny stories”. Och när publiken var engagerad i berättelsen och karaktärerna var det inte svårt att dra igång en Crowdfundningkampanj. -Men jag har lärt mig mycket längs vägen, vi ändrade till exempel trailern tre gånger för att det gick för långsamt med Crowdfundningen. Och det var först sista dagarna som jag vågade tro att det faktiskt skulle gå vägen.En bra trailer är enligt Hanna enkel, personlig och utstrålar vision och vilja. Det får inte vara för många spår eller för mycket information. I augusti kommer Hanna att dela med sig av sina erfarenheter, både positiva och negativa, och ge konkreta råd och tips för hur man kan jobba i dialog med publiken under filmprocessens olika faser. Hanna är en mycket inspirerande föreläsare så ta chansen att möta hennes idéer och testa dem på ditt eget projekt.Föreläsningen arrangeras i samarbete med Filmregion Stockholm-Mälardalen och är en del av Filmbasens workshop ”Kampanja med Crowdfunding”. Föreläsning är gratis och öppen för alla intresserade! Attenda gärna eventet på Facebook.Tid: 22 aug, kl. 18.30-20.30Plats: Filmbasen, AlbyTexten är baserad på Hanna Skölds föreläsning på Fårö i juni 2012. Tack till Ylva Liljeholm, Film på Gotland.